Pro přehled

Stylová oslava 50. narozenin značky Boss (1. díl)

Aktualizováno 11. 1. 2024/Čtení na 6 min /Andrzej Pieczony/Pro přehled


Když se řekne Boss, nemyslí se tím žádný výrobce voňavek nebo svršků pro vymetače klubů s pochybným hudebním repertoárem. My máme na mysli japonskou značku Boss – pramatku všech podlahových kytarových efektů, které jsou nepostradatelnou esencí zvuku nekonečné řady kytaristů po celém světě už od roku 1973. Značka Boss vznikla v japonské Osace jako divize společnosti Roland. Její produktovou nabídku tvoří pestrá paleta nejrůznějšího vybavení pro kytaristy, ale bez dlouhých debat opravdovou parketou jejích vývojářů jsou zmíněné pedálové efekty, multiefekty a veškerá možná potrava pro naše pedalboardy. Tady je Boss prostě doma!

V loňském roce oslavila japonská efektová superstar 50 let od svého založení. Své narozeniny pojala ve velkém stylu a na trh uvedla trojici jubilejních efektů ze svého hvězdného portfolia! Pro tyto účely vybral Boss svůj proslulý overdrive s označením SD-1, ikonický distortion DS-1 a nakonec pedálovou celebritu 90. let – BD-2 Blues Driver. Všem zmíněným modelům nadělil sváteční metalickou povrchovou úpravu, výroční štítek s připomínkou 50 let na trhu, přičemž obvody efektů zůstaly bez zásahu – na dokonalých věcech přece není třeba cokoliv měnit.

Tenhle ostrý hoch gangu Boss je historicky nejprodávanější kompaktní pedál japonského výrobce – od roku 1978 uplatňuje své parametry v různých žánrech a jeho služeb využívali snad všichni kytaristé od Prince přes Johna Fruscianteho až po Kurta Cobaina. Díky dvoustupňovému obvodu, který zastává funkci operačního zesilovače a zároveň efektu propůjčuje široké spektrum tranzistorového gainu, je výsledkem charakterově bohatý distortion posílený a notnou dávku steroidů na spodním frekvenčním pásmu. Zkrátka je to divoch na hony vzdálený „podřadným“ drive pedálům té doby. Prostřednictvím tří potenciometrů dostanete z DS jedničky snadno pestrou škálu zvuků od jemného boostu až po apokalyptický gain, přičemž nijak neuberete tonální identitě své kytary, snímačů nebo zesilovače – zkrátka hotová nálož pod podrážky každého kytaristy.





V roce 1977 přišel Boss jako první s konceptem zkreslení typu overdrive (původní tube screamery dílen značky Ibanez měly totiž blíž k fuzz a distortion efektům, takže to neplatí 🙂) a představil kytaristům model OD-1. Tahle převratná efektová novinka si užívala status celebrity celé 4 roky, než ji z trůnu sesadila její zdokonalená verze s modelovým označením Boss SD-1 Super Over Drive. Zásadní rozdíl mezi nápadně žlutými stompboxy spočíval v tom, že původní verze byla osazena dvěma potenciometry pro ovládání parametrů level a over drive, přírůstek z roku 1981 dostal navíc do výbavy ovladač s označením tone. Ten hráčům umožňoval ovládat míru vyšších či hlubších frekvencí, čímž se výrazně zvýšily zvukové možnosti efektu. Podstata revolučního zkreslení však spočívá v obvodu, který chirurgicky, inteligentně, a přesto přirozeně dokáže rozbít signál, aniž by nějak negativně ovlivnil zvukový charakter jeho zdroje.
Původní DNA modelu SD-1 zůstává v zásadě nezměněna také v limitované edici SD-1-B50A. Ta má stejně jako její jubilejní parťáci stříbrný vintage šroub na krytce baterie, pozlacené knoby a pamětní výroční štítek se speciálním čtyřmístným sériovým číslem. I v novém kabátě vám tenhle efektový rezident mnoha pedalboardů spolehlivě poskytne ten nádherný, harmonicky bohatý a objemný zvuk, který znáte z riffů Eddieho Van Halena, Richieho Sambory nebo Marka Knopflera.


Tak to by pro dnešek stačilo a příště se na obvody mrkneme poslednímu z trojice jubilejních efektů – naše téma bude Boss BD-2 Blues Driver. Povíme si, jak se krabička se slovem Blues v názvu dokázala infiltrovat do pedalboardů kytaristů napříč žánry, navíc uprostřed 90. let, kdy blues svůj zlatý věk rozhodně nezažíval, a v čem byl její zásadní přínos.

Podobné fráze
Kategorie
Značky
Nahoru