Jak začít na ukulele

Ukulele je jedním z nejpopulárnějších nástrojů dnešní doby. V tomto článku vám poradíme, jak hrát na ukulele základní akordy.

Co je ukulele

Čtyřstrunný nástroj pocházející z Havaje se dostal do celého světa společně s jazzovými bandy z Ameriky na počátku 20. století. Zanedlouho si ho oblíbila spousta amatérských hráčů díky své skladnosti, přenositelnosti a nízké pořizovací ceně. Právě pro tyto vlastnosti může být ukulele vhodné jako hudební nástroje pro začátečníky a vhodný je i jako nástroj pro děti.

Ukulele existují ve více variantách, které se liší velikostí

Základní tipy pro hraní na ukulele

    Pořiďte si ukulele, do kterého se zamilujete. Ukulele se vyrábí v několika barvách a designových provedeních. Vyberte si takové, které se vám bude líbit. Standard je ukulele sopránové, což je volba na jistotu. S výběrem ukulele vám poradíme zde.

    Najděte si pozici pro držení ukulele, která vám vyhovuje. V sedě si jej můžete opřít o nohu, ve stoje jej budete tisknout k hrudníku, to vám pak umožní při hře i chodit. Nikdy jej však netiskněte příliš, abyste netlumili vibraci zvuku.

    Pohrávejte si s brnkáním. Ze začátku to asi bude jen nahoru a dolů, postupně však můžete vymýšlet i svoje vlastní schémata, hrát si s rytmem a dodat hře ten správný groove :-)

    Učte se hraním pomalu. Například změna akordů do rytmu bývá oříšek. Proto je dobré cvičit různé kombinace akordů nejprve pomaleji a postupně zrychlovat až do tempa, které chceme.

    Nahrávejte se a nahrávky poté poslouchejte. To vám dá zpětnou vazbu ohledně vašeho hraní. Je těžké hrát a zároveň se poslouchat. K takovému nahrávání nemusíte chodit do nahrávacího studia. Postačí vám jednoduchý rekordér.

    Poslouchejte mistry a hrajte s dalšími hudebníky. Poslouchání dobrých hráčů vám dá představu, kam až můžete v hře na ukulele pokročit. Jamování s muzikanty nebo hra v kapele je další možnost jak se ve hře rozvíjet a ještě potěšit ostatní :-)

Nezapomeňte, že hraní má hlavně bavit. Proto se učte hraním různých písní, které se vám líbí.

Jak hrát akordy na ukulele

K naučení akordů slouží akordové schéma, které znázorňuje, kde je třeba struny zmáčknout, abyste získali daný akord. Struny jdou od “g” (struna při držení nástroje v herní pozici nahoře), přes “c”, “e” až po strunu úplně dole - “a”. První řádek nahoře na schématu je nultý pražec, který je nejblíže hlavy ukulele. Další řádky jsou jednotlivé pražce. Plné tečky znázorňují místa na pražci, která se mačkají prsty. Otevřená tečka znamená, že strunu necháte volně hrát.

Ve většině případů si vystačíte se základními akordy. Vybrali jsme pro vás ty, se kterými zahrajete stovky písní.

Skvělým průvodcem vašimi začátky na ukulele můžou být také naše video lekce hry na ukulele. Naučíte se ho vybrat, hrát základní akordy i několik známých písní.

Seznam všech ukulele lekcí najdete zde.