Jak vybrat foukací harmoniku

Foukací harmoniky jsou nejčastěji spojovány s country hudbou, folkem a blues. Foukací harmonika je velmi praktický hudební nástroj - není drahá, nevyžaduje žádnou náročnou péči, vejde se i do kapsy u bundy a není složité se naučit na ni hrát (s trochou talentu to zvládne i samouk). V tomto nákupním rádci vám poradíme jak vybrat foukací harmoniku.

TIP PRO ZAČÁTEČNÍKY:

Univerzální harmoniky, které se hodí do všech stylů a které doporučujeme začátečníkům, jsou harmoniky diatonické. Každá z nich je laděná do určité tóniny, například C-dur. Pakliže hrajete skladbu, která je v tónině C-dur, bude vám zde harmonika vždy ladit.

S výběrem harmoniky vám rádi pomohou naši odborníci. Můžete nás kontaktovat na telefonním čísle 800 100 029 (po-pá 9-20h, so 10-17h) nebo na e-mailové adrese .

O nástroji

Foukací harmoniku řadíme do kategorie dechových nástrojů. Princip hry na foukací harmoniku spočívá v tom, že hráč svým dechem (foukáním či nasáváním vzduchu) rozechvívá malé plíšky (hlásky) uvnitř nástroje, čímž vzniká zvuk. V dnešní době existuje několik druhů foukacích harmonik: diatonické harmoniky, chromatické harmoniky. Vyloženě specifickou skupinu foukacích harmonik tvoří takzvané melodiky (klávesové foukací harmoniky).

Hra v kapele

Jestli na diatonickou harmoniku budete chtít hrát v kapele, budete potřebovat celou sadou harmonik v různých tóninách, abyste se mohli přizpůsobit spoluhráčům. Například pro country a bluegrass by hráč měl mít alespoň 2 diatonické harmoniky (jednu v C-dur a druhou G-dur), jelikož v country a bluegrassu se většinou hraje v C-dur nebo G-dur. Pokud si pro foukací harmoniku pořídíte držák na krk, můžete souběžně hrát i na druhý hudební nástroj (nejobvyklejší kombinace: foukací harmonika + kytara).

Členění foukacích harmonik:

Diatonické harmoniky

Diatonické foukací harmoniky jsou definovány tím, že obsahují některou ze stupnic (durových, molových). Dělí se na harmoniky s kompletní stupnicí a na harmoniky s Richter laděním. Diatonické harmoniky s kompletní stupnicí mají kompletní stupnici (většinou durovou). Diatonické harmoniky s Richter laděním naopak kompletní stupnici nemají – a tento fakt musí hráč řešit pomocí techniky, které se říká ohýbání tónů. „Richterky“ mají širokou škálu využití, ale nejvíce bývají spjaty s blues, s folkem a bluegrassem.

Chromatické harmoniky

Chromatické harmoniky charakterizuje to, že u nich naleznete celou chromatickou stupnici (tj. sled po sobě jdoucích půltónů). Dříve bývaly nejběžněji užívaným typem foukací harmoniky – zejména v trampské hudbě a také v jazzu. A pro jazz a pro trampskou hudbu je chromatická harmonika stále ideálním nástrojem - ale má své limity. A proto chromatické harmoniky byly postupně vytlačeny a nahrazeny univerzálnější diatonikou s Richter laděním.

Melodiky (klávesové foukací harmoniky)

Melodiku (klávesovou foukací harmoniku) můžeme označit jako křížence mezi foukací a tahací harmonikou. A právě proto se melodiky často používají jako cvičný nástroj pro budoucí hráče na akordeon. S hráčem na melodiku se však často nesetkáte, hře na melodiku se totiž věnuje jen málo lidí. Tento hudební nástroj dnes můžete slyšet hlavně v písních ve stylu reggae, ska či v dubu.