Tenhle ostrý hoch gangu Boss je historicky nejprodávanější kompaktní pedál japonského výrobce – od roku 1978 uplatňuje své parametry v různých žánrech a jeho služeb využívali snad všichni kytaristé od Prince přes Johna Fruscianteho až po Kurta Cobaina. Díky dvoustupňovému obvodu, který zastává funkci operačního zesilovače a zároveň efektu propůjčuje široké spektrum tranzistorového gainu, je výsledkem charakterově bohatý distortion posílený a notnou dávku steroidů na spodním frekvenčním pásmu. Zkrátka je to divoch na hony vzdálený „podřadným“ drive pedálům té doby. Prostřednictvím tří potenciometrů dostanete z DS jedničky snadno pestrou škálu zvuků od jemného boostu až po apokalyptický gain, přičemž nijak neuberete tonální identitě své kytary, snímačů nebo zesilovače – zkrátka hotová nálož pod podrážky každého kytaristy.
V roce 1977 přišel Boss jako první s konceptem zkreslení typu overdrive (původní tube screamery
dílen značky Ibanez měly totiž blíž k fuzz a distortion efektům, takže to neplatí 🙂) a představil
kytaristům model OD-1. Tahle převratná efektová novinka si užívala status celebrity celé 4 roky, než ji
z trůnu sesadila její zdokonalená verze s modelovým označením Boss SD-1 Super Over Drive.
Zásadní rozdíl mezi nápadně žlutými stompboxy spočíval v tom, že původní verze byla osazena dvěma
potenciometry pro ovládání parametrů level a over drive, přírůstek z roku 1981 dostal navíc do
výbavy ovladač s označením tone. Ten hráčům umožňoval ovládat míru vyšších či hlubších frekvencí,
čímž se výrazně zvýšily zvukové možnosti efektu. Podstata revolučního zkreslení však spočívá
v obvodu, který chirurgicky, inteligentně, a přesto přirozeně dokáže rozbít signál, aniž by nějak
negativně ovlivnil zvukový charakter jeho zdroje.
Původní DNA modelu SD-1 zůstává v zásadě nezměněna také v limitované edici SD-1-B50A. Ta má
stejně jako její jubilejní parťáci stříbrný vintage šroub na krytce baterie, pozlacené knoby a pamětní
výroční štítek se speciálním čtyřmístným sériovým číslem. I v novém kabátě vám tenhle efektový
rezident mnoha pedalboardů spolehlivě poskytne ten nádherný, harmonicky bohatý a objemný zvuk,
který znáte z riffů Eddieho Van Halena, Richieho Sambory nebo Marka Knopflera.
Tak to by pro dnešek stačilo a příště se na obvody mrkneme poslednímu z trojice jubilejních efektů – naše téma bude Boss BD-2 Blues Driver. Povíme si, jak se krabička se slovem Blues v názvu dokázala infiltrovat do pedalboardů kytaristů napříč žánry, navíc uprostřed 90. let, kdy blues svůj zlatý věk rozhodně nezažíval, a v čem byl její zásadní přínos.