Ozvučit koncert bez mix pultu je nemožné. Na něm se upraví zvuk nástrojů, aby k sobě dobře zapadaly a vyrovnaly se jejich poměry tak, že jsou dobře slyšet všechny, žádný nedominuje a žádný se neztrácí. Využití mixážních pultů je však mnohem širší. Bez speciálních mixpultů by se neobešli DJové, hodí se i do zkušeben a uplatnit je mohou také hráči na klávesy, kteří mají několik zvukových modulů a samplerů a chtějí si sami nastavovat poměry hlasitostí. Mixážních pultů proto existuje několik druhů od těch nejmenších se dvěma nebo čtyřmi vstupy až po digitální pulty s 64, 88 nebo 168 vstupy, které využívají na koncertech ty nejslavnější kapely.
Pokud hledáte jednoduchý mixážní pult pro vaši ozvučovací soupravu do nějakého podniku nebo do zkušebny, vystačíte si s mixpultem do 10 kanálů. Ten vám umožní zapojit hudební nástroje, mikrofony, externí zdroj zvuku a podobně.
Pulty se podle určení liší vybavením. U těch pro DJe nesmí chybět tzv. crossfade na prolínání signálu z dvou gramofonů a ekvalizéry, které razantně mění zvuk. Odlišné jsou také vstupy. DJské pracují se stereofonními signály a musí umožnit připojit gramofony, pro které jsou vybavené i příslušnými předzesilovači. Naopak u pultů určených pro ozvučení koncertů převažují mikrofonní vstupy, které je možné většinou použít i jako linkové, přičemž je občas doplňuje několik dalších linkových vstupů, často stereofonních, kam lze připojit bicí automat nebo nějaký přehrávač. Menší pulty bývají občas doplněné i zesilovačem.
Mixážní pulty se liší i podle konstrukce, mimo analogových se stále víc prosazují digitální. Je u nich jednoduché uložit do paměti různá nastavení. To se hodí na festivalech, když se zvučí více kapel. Mají také velké množství integrovaných efektů pro úpravu zvuku, takže není potřeba dokupovat různé externí efekty. Vzhledem k tomu, že jsou vybavené připojením k počítači, mohou nahradit i zvukovou kartu a dají se dobře využít i k nahrávání jednotlivých nástrojů po stopách. Vyšší cena je tak vyvážená větším množstvím funkcí.
Jsou určené pro ozvučení malého souboru, například folkového dua, ale hodí se i hudebníkům, kteří se věnují elektronické hudbě a mají více různých nástrojů. Tyto pulty mívají aspoň na některých vstupech ekvalizéry a většinou dva sendy pro připojení externích efektů. Pro udržení malých rozměrů občas využívají místo tahových potenciometrů otočné.
Tyto jednoduché pulty se neumísťují na stůl, ale montují se mezi další zařízení v racku. Často je mívají hráči na klávesy využívající více zvukových modulů. Nízké pulty výšky 1U mají redukované ovládání, kdy je možné nastavit hlasitost a panoramu jen otočnými potenciometry. Občas mají i jednu efektovou smyčku.
Jejich základem bývají dva stereofonní kanály, do kterých se připojují gramofony nebo jiné přehrávače a kontrolery. Klíčovým prvkem je tzv. crossfade, který umožňuje prolínání dvou stereo kanálů. Každý kanál mívá 3pásmový ekvalizér, který umožňuje výrazné zesílení nebo potlačení (až totální eliminování) daného pásma. Pulty pro náročnější DJs ale mohou mít i více kanálů. Obyčejně na nich nechybí ani vstup pro mikrofon. Od ostatních pultů se liší i vstupy. Zatímco většina pultů používá konektory canon (XLR) pro mikrofony a jackové vstupy (TRS), DJské pulty mají pro linkové vstupy cinche (RCA).
Mají nejméně 16, mnohokrát však 24 nebo 32 plně vybavených kanálů s 3pásmovým, častěji 4pásmovým ekvalizérem, minimálně dvěma až čtyřmi sendmi, kdy se dva využívají pro dvě nezávislé monitorové cesty a dva pro efekty ve smyčce. Lepší mají alespoň dvě až čtyři subgrupy, které lze využít pro bicí nebo sbory.
Tato zařízení kombinují menší pult s vestavěným zesilovačem. Hodí se pro ozvučení menších akcí, ale také do zkušeben pro kapely.
Digitální mixážní pulty patří mezi ty nejmodernější. Často je možné ovládat je na dálku například pomocí tabletu, takže zvuk můžete upravovat a nastavovat z různých míst sálu. Dalšími výhodami digitálních mixpultů je hlavně přítomnost různých efektů, jsou menší i lehčí a je možné do nich ukládat presety, které například před koncertem vyvoláte pouhým stiskem tlačítka.
Při výběru pultu je třeba si ujasnit, k čemu ho budeme potřebovat a jaké jsou naše požadavky:
1 - určení zdrojů signálu (gramofony, nástroje, mikrofony)
2 - volba typu pultu (pro DJe, se zabudovaným zesilovačem, analogové, digitální)
3 - určení počtu kanálů
4 – požadavky na kanály (počet pásem ekvalizéru, inserty na vstupech, režimy solo/mute)
5 – počet efektových smyček a výstupů pro odposlechy
5 – počet a typ výstupů
6 – další požadavky (vestavěný reverb, digitální výstup na USB, možnost připojení přehrávače pro pouštění hudby do sálu před koncertem)
Každý pult tvoří tři sekce: vstupní, směšovací a výstupní. Do vstupní tvořené několika kanály se přivádějí jednotlivé signály, které se dále upravují. V části směšovací se jednotlivé kanály míchají a přiřazují se k jednotlivým výstupům. Ve výstupní části se může signál dále upravovat, minimálně se potenciometrem reguluje hlasitost.
Ty nejjednodušší pulty, občas nazývané směšovače, mají jednoduchou konstrukci – umožňují jen nastavovat hlasitost na každém kanále a případně rozložení ve stereu. Dokonalejší mají jeden potenciometr pro nastavení vstupní úrovně a tahový nebo otočný potenciometr pro regulaci hlasitosti signálu. Ten se pak posílá do směšovací sekce. Nechybí na nich ani další potenciometr pro nastavení rozložení ve stereu. Většinou je každý kanál ještě vybavený ekvalizérem.
Pulty vyšší kategorie jsou také vybavené alespoň na mikrofonních kanálech inserty, které umožňují zařadit po nastavení vstupní úrovně i externí efekty pro zpracování signálu, jako jsou například kompresory. Některé pulty mívají jednoduché kompresory vestavěné. Každý kanál často má i možnost vypnutí nebo naopak přepnutí do sólo režimu, což se hodí při nastavování zvuku.
Důležitá je také sekce, kterou se ovládá úroveň signálu posílaného do jednotlivých výstupů na konektorech SEND. Ty se využívají pro další externí efekty v efektové smyčce (AUX) a pro odposlechy (MON). Počet pomocných výstupů je velmi důležitý, protože rozhoduje o množství samostatných odposlechových cest a o tom, kolik různých separátních efektů na ně můžeme připojit. Některý pulty mají již vestavěné efekty typu reverb.
Některé pulty bývají vybavené také USB rozhraním, takže je lze použít pro nahrávání do PC a fungují tak jako zvuková karta.
U každého produktu můžete využít Poradny, kde se nás neváhejte zeptat na jakékoliv podrobnosti. Obratem vám odpovíme a tato odpověď může být spolu s dotazem k dispozici všem dalším zákazníkům. Máte-li k výběru další dotazy nebo se prostě stále nemůžete rozhodnout, kontaktujte nás na zákaznické lince 244 090 430 (Po–Pá 10:00–19:00) nebo na emailovém adrese . Rádi vám s výběrem poradíme.