Pojďme se sladit

Cookies jsou drobné soubory, které se při návštěvě webových stránek ukládají pro různé účely do zařízení, ze kterého na naše stránky vstupujete. Pokud soubory cookies povolíte, proběhne vaše návštěva na webu Kytary.cz vždy v dokonalé harmonii s vaším očekáváním.

Centrum předvoleb souborů Cookies

Nutné cookies – Ty, které jsou nezbytné k chodu e-shopu

Tyto soubory cookies jsou pro nás něco, jako jsou pro hudebníky hudební nástroje. Bez nich vám zkrátka nemůžeme pořádně hrát. Abyste mohli využívat kompletní služby našeho webu, musí tyto typy cookies zůstat zapnuté.

Analytické a funkční cookies – Ty, které potřebujeme k vyhodnocení

Tento typ cookies nám pomáhá sledovat, co se na našich webových stránkách děje, a s jejich pomocí také vyhodnocujeme, jakým způsobem naši zákazníci stránky využívají.

Analytické a funkční cookies mohou sledovat například dobu, kterou na webu jako zákazníci trávíte, nebo další webové stránky, které navštěvujete.

Díky těmto cookies umíme zahrát na notu, která vám zní nejlépe, a případně podle nich můžeme náš web dále ladit tak, abyste byli s jeho funkcemi spokojení.

Informace shromážděné prostřednictvím analytických cookies neidentifikují žádné osoby.

Marketingové cookies – Ty, které potřebujeme k nastavení reklam

Marketingové cookies používáme proto, aby se vám v prohlížeči zobrazovala reklama, která vás pravděpodobně bude zajímat na základě vašich zvyků při procházení internetového obsahu. Tyto soubory využíváme my nebo poskytovatelé reklam a mohou kombinovat informace shromážděné z našich i jiných webových stránek, které jste dříve navštívili. Pokud se rozhodnete tyto soubory odstranit nebo deaktivovat, může vám nadále zobrazovaná reklama připadat jako dechovka v uších metalisty.

Jak vybrat smyčcové nástroje

V oddělení smyčcových nástrojů naleznete následující čtyři nástroje. Housle, violy, violoncella a kontrabasy. V tomto pořadí jsou seřazené podle ladění, kdy housle hrají nejvýše a kontrabas, neboli basa hraje nejníže. Ladění strun jednotlivých nástrojů se během historie měnilo. Do podoby, kterou známe dnes, dospělo zhruba před 200 lety.

V následujících řádcích popíšeme jednotlivé smyčcové nástroje a vysvětlíme vám vše, co potřebujete vědět ke snadnému a bezstarostnému nákupu. Při výběru se nezapomeňte v popisu produktu přesvědčit, zda je nástroj prodáván i se smyčcem. Dražší nástroje se prodávají výhradně zcela samostatně. Předpokládá se, že hráč již zná své preference a příslušenství si podle toho vybírá.




Čtveřice smyčcových nástrojů


Housle

Housle jsou ze všech čtyřech smyčcových nástrojů nejmenší a zároveň nejrozšířenější. Laděné jsou v čistých kvintách: g, d¹, a¹, e². V našem e-shopu mají ze všech smyčců největší zastoupení. To je dáno nejen možnostmi uplatnění v hudbě a hudebních tělesech, ale také množstvím velikostních variant pro děti raného věku. Housle velikosti 1/16 jsou vhodné již pro čtyřleté dítě. K hraní na housle potřebujete kromě nástroje samotného také smyčec, kalafunu, ramenní opěrku a pouzdro, do kterého vše bezpečně uložíte. Pokud budete vybírat housle v nejnižší cenové kategorii, setkáte se s nástroji, které jsou prodávané v setu. Součástí nebývá jen ramenní opěrka, a to z důvodu, že jejich tvary se liší, takže si každý může vybrat ten nejvhodnější. Nástroje do tří tisíc jsou vždy celomasivní, ale hmatník a garnitura bývá z ebonizovaného dřeva. Nad tři tisíce jsou nástroje již osazeny ebenovou garniturou i hmatníkem.



Viola

Druhým nejmenším smyčcovým nástrojem je viola. Ladí se také v čistých kvintách: c, g, d¹, a¹ (o kvintu níž než housle). V orchestru zastupuje střední hlas (vyšší hlas hrají housle, nižší hlasy hraje violoncello a kontrabas). Stejně jako housle se viola dá využít jako sólový nástroj. Je o něco větší než housle a jednotlivé typy se od sebe mohou lišit. V orchestru ji rozeznáte podle charakteristické temné či melancholické barvy tónu.


Violoncello

Violoncello je o poznání větší nástroj než housle a viola. Hraje se na něj vsedě tak, že nástroj držíte mezi koleny a o zem se opírá bodcem. Ladění je C, G, d, a (o kvintu níž než viola). Violoncello má bohatý zvuk, který je podobný lidskému hlasu. Díky tomu se také často používá v popové hudbě. Nejlevnější violoncella jsou překližková. Ty najdete v naší nabídce ve všech velikostech. Jsou tak ekonomicky vhodnou volbou pro začínající hráče. Pro středně pokročilé hráče doporučujeme nástroje polomasivní, pro zkušené cellisty nástroje celomasivní, které jsou většinou vybaveny ebenovou garniturou. Levnější varianty používají dřevo ebonizované. Při pořizování violoncella doporučujeme dokoupit podložku pod bodec.


Kontrabas

Kontrabas je na rozdíl od ostatních smyčců v kvartovém ladění g – d – A – E. Platí o něm to podobné, co o violoncellu, pouze s tím rozdílem, že nástroj je díky své velikosti několikrát dražší. Dobré zpracování bývá vidět už u polomasivních nástrojů, které uspokojí náročné hráče. O využití kontrabasu v klasické hudbě nemusíme dlouho mluvit. Mimo to je kontrabas také důležitý nástroj v jazzu, blues, folku, country, bluesgrass i rock and rollu. Kontrabas se obejde obvykle i bez podložky pod bodec. Je to tím, že bodec je už dostatečně velký a tedy i gumová ochrana na bodci je dostatečně dimenzovaná a s dlouhou životností.












Stavba a zvučení

Velikosti nástrojů

Značení velikosti není u všech nástrojů stejné. V případě houslí, violoncella a kontrabasu určuje velikost zlomek, kdy 4/4 nástroj je největší a vyhovuje většině dospělým a dětem od cca 15 let. Menší rozměry jsou ¾, ½, ¼. Pro úplně mladé děti nebo drobné jedince jsou nástroje velikosti dokonce 1/16. Zlomek neodpovídá měřítku, jedná se pouze o zažité označení velikosti, které se celosvětově dodržuje. Existuje jedna výjimka, a tou je kontrabas, kde i dospělí muži používají nástroj velikosti ¾. Další výjimkou je viola, která je označována nejčastěji číselným údajem, který vyjadřuje menzuru desky v palcích. Při délce menzury 16 palců je tedy délka desky cca 41 cm. Viola ostatně je plná výjimek, protože menzurou se obvykle rozumí délka kmitající prázdné struny, tedy vzdálenost od kobylky k nultému pražci. U 16palcové violy je délka menzury cca 37 cm.



Materiály

Materiály, které se používají na stavbu nástrojů, jsou téměř shodné pro všechny typy. Vrchní rezonanční deska je smrková, luby, zadní deska a krk jsou z javoru, hmatník bývá z ebenu. U levnějších nástrojů se pak používají náhražky. Především drahý eben je nahrazován javorem a následně je dolakován černou barvou. U elektrických nástrojů se na hmatnících začínají objevovat kompozitní materiály. V případě violoncella a kontrabasu se masivní desky nahrazují překližkou. Pokud hovoříme o polomasivu, znamená to, že nástroji zůstala masivní smrková rezonanční deska, zatímco luby a zadní deska jsou z překližky. Pokud se bavíme o překližkovém nástroji, znamená to, že jsou všechny tyto tři části překližkové. Zvukově jsou nástroje z překližky poněkud nevýrazné a jejich vlastnosti se v průběhu let výrazně nemění. Jsou stabilní a nereagují na teplotní a vlhkostní změny. Konstrukce překližky je navíc poměrně odolná vůči mechanickému poškození. Polomasivní nástroje jsou zvukově výrazně lepší. Nejlepší jsou pochopitelně celomasivní, ale zvukově už od polomasivů nejsou tak rozdílné. To, co je odlišuje, je spíše celkově lepší zpracování a výběr konkrétního kusu dřeva, ze kterého je nástroj zpracován.



Ozvučení nástrojů

Nejčastěji se používají piezoelektrické snímače. Ty se umisťují na kobylku nástroje. Toto řešení má výhodu ve snadné montáži a demontáži. Oproti mikrofonům je navíc méně náchylné ke zpětné vazbě a nástroj tedy lze více zesílit.



Elektrické nástroje

Každý nástroj má svoji elektrickou variantu. Většinou se takový nástroj obejde bez ozvučnice, neboli těla nástroje. Nástroj díky tomu na sucho hraje poměrně potichu a je tedy vhodný i pro domácí cvičení, kde hrozí rušení ostatních obyvatel domu. Tato kategorie nástrojů je svébytná a nedrží se zažitých standardů. Respektuje pouze menzuru struny a patky krku, ale vše ostatní bývá odlišné a místy značně extravagantní.



Nezbytné příslušenství

Smyčec

Dříve se smyčce používaly jen dřevěné. Z brazilového dřeva, případně ty kvalitnější byly z fernambuku. V poslední době se ale stále více prosazují moderní kompozitní materiály, nejčastěji uhlíkové vlákno v nejrůznější podobě. Takovéto smyčce dnes již dosahují obdobných kvalit i zvukových vlastností. Ano, i smyčec se významně podílí na kvalitě zvuku. Navíc ještě bývají odolnější na mechanické poškození.


Kontrabasový smyčec

Zde existují dvě možnosti. Ten s francouzskou žabkou a ten s německou. U nás je běžnější ta druhá varianta. Vyznačuje se vyšší žabkou. Díky ní se smyčec drží podhmatem zespodu hůlky. Francouzský má žabku nízkou a drží se shora, podobně jako smyčec violoncellový. Francouzský smyčec je celosvětově více rozšířený a proto také bývá součástí setů.


Struny

Struny pro nástroje jsou kapitola sama pro sebe. Rozličnost technologií a materiálů dává v dnešní době hráčům nespočet možností, jak zvuk nástroje vylepšit. Levnější struny bývají ocelové, případně s ocelovým jádrem a ocelovým nebo hliníkovým opředením. Dražší struny mívají syntetická jádra a opředení může být i s materiálů jako je stříbro, zlato nebo wolfram. Není výjimkou že každá struna v sadě je unikátně kombinovaná, a to včetně jádra. Doporučení pro začínající hráče je mít s sebou vždy náhradní sadu strun. Zvláště ty horní skutečně rády praskají. K většině dražších sad proto prodáváme samostatné struny.

Hledané fráze

Kategorie

Značky

Čekejte prosím