Některá setkání jsou vyloženě osudová. Tak tomu bylo i v případě Tayloru, kdy se v 70. letech 20. století na stejném místě a v téměř stejný čas ocitli Robert Taylor a Kurt Listug, dva hippiesáci a milovníci kytar. To místo, kde se jejich cesty spojily, byla firma American Dream zabývající se opravou a výrobou kytar. Obchodně se společnosti slušně dařilo, ale i tak se ji roku 1974 původní majitel rozhodl prodat, čehož podnikaví Robert a Kurt využili. Vypůjčili si potřebný finanční obnos a firmu odkoupili. A aby to bylo ve stylu, tak si novou společnost (kterou kvůli copyrightu museli přejmenovat na Westland Music Company) i – tedy nedobrovolně – pokřtili. Hned první den totiž museli vytírat a sušit vytopené prostory, důsledek noční bouře. Očividně jim tento incident přinesl štěstí...
Robert Taylor a Kurt Listug během svých mladých let. A také první, promočený den v byznysu (zdroj: oficiální web Taylor).
S novým, údernějším názvem “Taylor” začal byznys vzkvétat. Hlavní zbraní společnosti se stal krk (o něm ještě bude řeč později), který Taylor u všech typů kytar oproti standardu významně zúžil a ve spoji těla a krku začal místo klasického lepidla využívat výhradně šrouby. Mimo jiné Taylor představil i svou verzi dvanáctistrunné kytary, na kterou díky sníženému dohmatu a užšímu krku mohli konečně hrát i běžní smrtelníci. Tyto bezesporu významné inovace se ale bohužel objevily v nepříliš příznivé době pro akustické kytary. Časově se zde pohybujeme na přelomu 70. a 80 let, kdy frčely hudební styly jako disco, new wave nebo funk. Akustické kytary přestaly mít takovou oblibu jako dřív a i ty nejtradičnější firmy typu Martin nebo Guild se potýkaly s potížemi. Taylor ale svou houževnatostí tyto krušné časy překonal a i v tomto nepřejícím období vyrobil třeba první signature kytaru nebo dodal unikátní fialovou jumbo raritku pro Prince. Na konci osmdesátek se objevila spása: pořad MTV Unplugged. To byl jeden z největších impulzů k tomu, aby se zájem o akustické kytary znovu probudil. A Taylor rozhodně tuhle příležitost nezaspal.
Speciální kytara pro Prince a speciální také pro Taylor. Hudebník si přál, aby na nástroji nebyl uveden výrobce. A fialová skutečně je – jen se nedochovaly "živější" fotografie... (zdroj: Ultimate Guitar).
Jak se dá kytara ještě vylepšit? Jak posunout ještě výš něco, co je staletími osvědčené a v mnoha aspektech skoro i dokonalé? Pro Taylor to byla výzva,
kterou bylo nutné pokořit. Devadesátky byly pro amerického výrobce plodným obdobím, kdy zavedl mnoho inovativních výrobních postupů. Roku 1990
tak jako jedna z prvních větších kytarářských značek začali používat CNC –
počítačem řízený frézovací stroj, který napomohl k mnohem přesnějšímu zpracování, což se pak promítalo i do všech ostatních aspektů nástrojů. V Tayloru věnovali
tou dobou pozornost také povrchové úpravě, která se
díky základu v polyesteru (místo tradiční nitrocelulózy) stala mnohem odolnější vůči vnějším vlivům a rovněž napomohla k udržení charakteru zvuku.
V roce 1999
Taylor představil revoluční typ krku NT Neck, který svým neobvyklým konstrukčním řešením změnil hru. Kytaroví odborníci o něm hovoří jako o
jednom z nejvýznamějších vylepšení akustické kytary 20. století. Krk byl totiž v tomto případě ke kytaře plně přišroubován, bez použití byť kapky lepidla.
Toto konstrukční řešení zajistilo lepší stabilitu, intonaci a snadnou úpravu výztuhy krku (truss rodu). Nesmíme zapomenout ani na žebrování
do tvaru písmena V (“V-Class Bracing”), které narušilo více než stoletou konvenci žebrování do X, a které výrazně pomohlo vylepšit zvukové vlastnosti nástroje – konkrétně
poskytlo delší sustain, vyšší hlasitost a jasnost tónů. A aby
toho nebylo málo, tak Taylor má i ještě jednu vychytávku: vlastní elektroniku Expression System. Snímá zvuk přímo u kobylky a je schopna
perfektně zachytit
všechny zvukové nuance.
NT krk a žebrování do V (zdroj: oficiální web a facebook Taylor)
Jak se dá kytara ještě vylepšit? Jak posunout ještě výš něco, co je staletími osvědčené a v mnoha aspektech skoro i dokonalé?
Aktuálně patří Taylor mezi špičku v akustických, respektive elektroakustických kytarách. Společnost má dvě výrobní lokace: jednu hlavní v USA v El Cajonu, kde se rodí kytary z vyšší a střední cenové třídy, a druhou v mexickém Tacate, odkud vyjíždějí do světa cenově dostupnější řady 100 a 200, série pro studenty Academy, Taylor Baby a GS Mini. Vedoucím designérem Tayloru je kytarář Andy Powers, který má na úspěchu značky obrovský podíl. Koneckonců to byl on, kdo přišel s žebrováním do tvaru V, novými modely těl a celým výčtem ergonomických prvků. Z devíti kytar vyrobených v roce 1974 se tak Taylor posunul až k téměř 200 000 nástrojů za rok, které putují do šedesáti zemí světa. A věnuje velkou péči i problematice ekologie, kdy se společnost zavázala používat ve své výrobě pouze odpovědně těžená dřeva, usiluje o revitalizaci lesů a snaží se o minimální enviromentální stopu.
Andy Powers, ikona mezi kytarovými designéry (zdroj: Guitar World)
Každá z kytar Taylor je pečlivě zpracovaným nástrojem s jasným, vybalancovaným a průrazným zvukem. Proto není jednoduché vybrat konkrétní produkty, které dělají Taylor Taylorem. I tak můžeme za vlajkovou loď označit kytaru typu Grand Auditorium. Tenhle best seller je naprosto univerzální kytarou, vhodnou pro takřka všechny hráčské styly a techniky. Velkého komerčního úspěchu se dočkaly zmenšené kytary GS Mini a Baby Taylor. Ty si oblíbily nejen děti, ale i dospělí, kteří je rádi využívají jako cestovní nebo záložní kytary. Za opravdová umělecká díla můžeme označit v podstatě jakýkoli nástroj z prémiové série Builder's Edition, kde Andy Powers skloubil to absolutně nejlepší a nejinovativnější, co kytary Taylor mohou nabídnout, a to z hlediska zvuku, zpracování i herního pohodlí.
Cookies jsou drobné soubory, které se při návštěvě webových stránek ukládají pro různé účely do zařízení, ze kterého na naše stránky vstupujete. Pokud soubory cookies povolíte, proběhne vaše návštěva na webu Kytary.cz vždy v dokonalé harmonii s vaším očekáváním.
Tyto soubory cookies jsou pro nás něco, jako jsou pro hudebníky hudební nástroje. Bez nich vám zkrátka nemůžeme pořádně hrát. Abyste mohli využívat kompletní služby našeho webu, musí tyto typy cookies zůstat zapnuté.
Tento typ cookies nám pomáhá sledovat, co se na našich webových stránkách děje, a s jejich pomocí také vyhodnocujeme, jakým způsobem naši zákazníci stránky využívají. Analytické a funkční cookies mohou sledovat například dobu, kterou na webu jako zákazníci trávíte, nebo další webové stránky, které navštěvujete. Díky těmto cookies umíme zahrát na notu, která vám zní nejlépe, a případně podle nich můžeme náš web dále ladit tak, abyste byli s jeho funkcemi spokojení. Informace shromážděné prostřednictvím analytických cookies neidentifikují žádné osoby.
Marketingové cookies používáme proto, aby se vám v prohlížeči zobrazovala reklama, která vás pravděpodobně bude zajímat na základě vašich zvyků při procházení internetového obsahu. Tyto soubory využíváme my nebo poskytovatelé reklam a mohou kombinovat informace shromážděné z našich i jiných webových stránek, které jste dříve navštívili. Pokud se rozhodnete tyto soubory odstranit nebo deaktivovat, může vám nadále zobrazovaná reklama připadat jako dechovka v uších metalisty.