To se tak ve sklepě na předměstí Stockholmu sejdou technologický vizionář Hans Nordelius a hudební producent Mikael Carlsson a plácnou si, že společnými silami vytvoří vůbec první digitální bubenický pad na světě, který by byl určený ke komerčnímu využití. V roce 1983 se pustili do práce a pod značkou Clavia Digital Musical Instruments představili hudební veřejnosti revoluční nástroj s označením Digital Percussion Plate 1. Bubenický pad DPP1 přidal hře na bicí zcela nový rozměr díky dynamickému spouštění a přehrávání zvukových samplů a možnosti jejich ukládání na externí EPROM kazetu.
„Nejlepším nástrojem na světě nezbytně nemusí být švýcarský armádní nůž!“
O rok později vyšla jeho vylepšená verze, která přinesla dvě zásadní změny: Digital Percussion Plate byl přejmenován na Digital Drum a název zkrácen na ddrum, kromě toho nástroj také získal sytě červenou barvu, která se od té doby stala nezaměnitelným znakem veškeré firemní produkce. Informace o osmibitové kvantizaci sice dnes nezní nijak ohromně, ale v té době byl osmibitový procesor jediným dostupným standardem a dynamický rozsah 40 dB představoval velice impozantní číslo. Nově vzniklá dceřinka ddrum postavila na tomto modelu za následujících 12 let dlouhou řadu elektronických bicích, padů, triggerů, modulů a dalších komponentů.
Bubenický pad DPP1 na historické fotografii a Hans Nordelius, který je něco jako Leo Fender, akorát v říši kláves :)
V roce 1995 vstoupila Clavia pod vedením svého zakladatele Hanse Nordelia do světa tajuplné syntézy zvuku. Vydala syntezátor Nord Lead, který si díky
jedinečnému přístupu k emulaci analogové syntézy a uživatelsky přívětivému rozhraní rychle získal status klasiky. Virtuálně analogový syntezátor Nord Lead
fungoval jako levnější, přesto však kosmicky výkonná alternativa k drahým analogovým nástrojům. Časopis Sound on Sound popsal tento převratný syntezátor
jako „magický kus elektroniky“. Lead dostal charakteristicky červenou firemní uniformu a nabitý arzenál funkcí a ovládacích prvků, přičemž naplno využíval
výkon a flexibilitu digitálního zpracování signálu (DSP).
Na novince tehdejšího trhu byl navíc patrný dílenský důraz na detail, který je vidět například
na finese v podobě dřevěného joysticku pro pitchbend. Zvuková banka nástroje byla plná detailně propracovaných zvukových vzorků, které by běžně vyžadovaly
monstrózní interní paměť. Clavia proto vyvinula patentovaný algoritmus bezeztrátové komprese, který dokáže objem dat zmenšit až osmkrát. Nord Lead navíc
disponoval zmíněným intuitivním uživatelským rozhraním – temná doba složitých struktur menu typických pro tehdejší podobné nástroje byla pryč.
Nord Lead. Jakmile se objevil na trhu tenhle synťák, nejedna stage se otřásla!
Tento převratný nástroj odstartoval éru rudých kláves, které jejich duchovní otec Hans Nordelius vyráběl už pod označením Clavia Nord. Že Hans nasměroval svou společnost správným směrem, dokazuje dlouhý výčet stage pian, syntezátorů a dalších nástrojů, které jeho švédská dílna dodnes ručně vyrábí, některé dokonce už v několika generacích. Nord Lead následoval v roce 1997 historicky první digitální modulární syntezátor Nord Modular, krátce na to přišly na scénu modely Nord Electro, Nord C1 Combo Organ, Nord Stage, Nord Wave a další. V roce 2013 oslavila společnost Clavia 30. výročí svého založení vydáním modelů Nord Lead 4, Nord Drum 2, Nord Pad a Nord Piano 2 HP. Na veletrhu NAMM v roce 2014 pak debutoval oceňovaný virtuálně analogový Nord Lead A1.
Nordí rodokmen aka Nordokmen
Z původně sklepního projektu byla už dávno světová celebrita hudebního průmyslu. Produktové portfolio etablovaného koncernu Clavia nabylo prostřednictvím dvou dceřiných společností Nord a ddrum nebývalých rozměrů. Plány stockholmské mateřinky se postupně začaly více soustředit na silný segment klávesových nástrojů a značka ddrum spolu se všemi jejími produkty byla v roce 2005 prodána americké distribuční společnosti Armadillo. Ta pod vlajkou ddrum i nadále vyrábí elektronické bicí, moduly, triggery a další produkty spojené s elektronickými či hybridními bicími, přičemž firemní barvu si ponechala po svých švédských sourozencích. K odkazu někdejšího bratrství se ale hrdě hlásí i Nord, který na konstrukčním základu původních padů staví například své bubenické syntezátory produktové linie Nord Drum.
To jsou oni. Tihle lidé mají zlaté švédské ručičky a vyrábějí celosvětově uznávaná stage piana a další produkty pod brandem Nord.
Málokteré firmě na poli hudebního průmyslu se podařilo uvést na trh tolik nástrojů, které by sbíraly ocenění jak na běžícím pásu. Do roku 2006 získával Nord jen na frankfurtském veletrhu Musikmesse každoročně prestižní ocenění M.I.P.A. (nejlepší nástroj své kategorie) pro každou svou klávesovou novinku, kterou zde představoval. Bezkonkurenční zvukové vlastnosti a precizní dílenské zpracování, kterým nástroje Nord disponují, jsou nepochybně zásluhou zhruba dvacetičlenného týmu zaměstnanců, jejich citu pro detail a většinově ruční práce. Lví podíl na firemním úspěchu má především ale Hans Nordelius se svým vizionářským přístupem a podnikatelskou filosofií, jejíž podstatu dovedl přesvědčivě popsat slovy „Nejlepším nástrojem na světě nezbytně nemusí být švýcarský armádní nůž!“, což ve volném překladu znamená, že Nord se nebojí přijímat výzvy a zavedené pořádky boří doslova rutinérským způsobem.
Smysl pro detail, ruční práce, estetika, vášeň. To je Nord.
Nord Stage 4, nejčerstvější přírůstek do rodiny Nord
Chcete-li se s nástroji Nord blíže seznámit a osobně se přesvědčit o jejich přednostech, máte jedinečnou možnost už nyní – v Kytarách právě probíhá akce s názvem Týden se značkou Nord. Čeká tu na vás zbrusu nový show room věnovaný výhradně nástrojům švédské klávesové superstar, spousta zajímavých slev, soutěž o sety pro klávesáky a především informacemi nadopovaný personál, který vám se vším rád poradí. Těšíme se na vás.
Podívejte se, jak byl z Nordů na větvi náš vrchní recenzent Matěj Belko: