Vznik společnosti se datuje do roku 1972 a stojí za ním podnikatel a inovátor Ikutaro Kakehashi. Ten byl uznávaným specialistou na vývoj elektrických varhan a syntezátorů pod střechou své první firmy Ace Tone. Kakehashi se netajil ambiciózním snem: chtěl zpřístupnit syntezátory širokému publiku. A tak záhy po firemním startu uvedl s týmem na trh inovativní monofonní syntezátor SH-1000, modulární syntezátor System 100 a následně EP-30, první elektronické piano od Rolandu a jedno z vůbec prvních s dynamickou klaviaturou.
Vlevo nahoře SH-1000, pod ním EP-30 a sympatický muž v bílém plášti a pantoflíčkách je Ikutaro Kakehashi
V 80. letech se Roland vezl na vlně zlaté éry syntezátorů a vytasil se s několika revolučními nástroji. Roku 1981 představil polyfonní syntezátor Jupiter-8, jehož originální analogové tóny si oblíbily kapely jako Duran Duran nebo Depeche Mode. Ve stejném období se zrodila série Juno, která se u hudebnické veřejnosti dočkala nadšených ohlasů. Za všechny zmiňme absolutní legendu Juno-106 – ta dodnes platí mezi milovníky synťáků za svatý grál (a rozhodně nejen kvůli svému pověstnému chorus efektu). Modelové řady Juno a Jupiter jsou stále aktivní a díky poměru cena vs. výkon jsou produkty této synťákové rodiny prakticky neustálými bestsellery.
Zakladatel Rolandu, Ikutaro Kakehashi, hrál klíčovou roli při vytvoření MIDI (Musical Instrument Digital Interface) – komunikačnímu protokolu, který umožňuje hudebním nástrojům, počítačům a dalším zařízením vzájemně komunikovat. V roce 2013 obdržel Kakehashi ocenění Grammy za celoživotní přínos hudebnímu průmyslu.
Z osmdesátých let pochází také jedno z prvních digitálních stage pian s realistickým zvukem, RD-1000. To si svého času oblíbil Elton John a rád jej využíval během svého turné v 80. a 90. letech. Přibližně ve stejnou dobu se také objevil syntezátor D-50. Spolu s Junem a Jupiterem svými ikonickými zvuky definoval tehdejší popovou a filmovou hudbu.
V 90. letech se Roland poprvé ve své historii začal věnovat workstation klávesám a modely JV-1080, XP-50 a XP-80 se staly v podstatě standardem v nahrávacích studiích. Jejich integrované sekvencery a pestrý zvukový katalog si hudební producenti nemohli vynachválit. Vzhledem k takovému úspěchu bylo jasné, že se Roland bude na work stations i nadále zaměřovat. Po několika letech vývoje se tak počátkem nového tisíciletí na pultech objevily workstations řady Fantom. Ty si hudebníci a producenti zamilovali zejména díky jejich nesmírně pohodlnému uživatelskému rozhraní, bohaté zvukové knihovně, integrovanému sampleru, efektovým procesorům a pohodlné klaviatuře.
V tomto plodném období se také významně polepšily série RD. Stage piano RD-700 tehdy překvapilo svou realistickou klaviaturou s technologiemi PHA, Progressive Hammer Action napodobující odpor kláves podobně jako u akustického piana, a SuperNATURAL piano sound, které dodaly tomuto nástroji nevídané zvukové charakteristiky a pocit ze hry. V průběhu let věnoval Roland řadě RD neúnavnou péči, jenž se markantně promítla i do produkce digitálních pian a křídel. Obě tyto kategorie se těší velké oblibě mezi hudebníky všech úrovní (včetně té nejvyšší) a pravidelně s sebou přináší spoustu zdokonalujících technologických inovací. Jedním z nejzajímavějších produktů v této sekci je digitální křídlo Roland GP609, kde Roland efektivně propojil kompaktnost s herním zážitkem, který se vyrovná hře na akustické křídlo.
Status jedné z nejprestižnějších hudebních značek si Roland s přehledem drží přes 50 let. Rok co rok příchází se samostatnými i sériovými novinkami, obratně balancuje mezi tradicí a moderním pojetím a poskytuje muzikantské potěšení uctívačům jak analogových synťáků, tak i digitálních sfér.
Čestnou zmínku si zaslouží analogový basový syntezátor TB-303, který se při svém uvedení (1981) dočkal nepochopení a o pár let později se z něj stal milovaný nástroj v produkci elektronické hudby. Byť je tento článek primárně o klávesových nástrojích, neodpustili bychom si opomenutí bicího automatu TR-808, jehož potkal stejně dramatický, ale v konečném výsledku šťastný osud jako TB-303. Fanoušci bubenických samplerů by nám taky neodpustili, kdybychom vynechali legendární drumming pad Octapad. Zkrátka, o Rolandu a jeho neuvěřitelně pestré produktové nabídce bychom mohli psát, psát a psát bez přestávky. Ale to až někdy příště :).
Podívejte se, jak dopadly Rolandy v naší Hodně rychle recenzi:
Cookies jsou drobné soubory, které se při návštěvě webových stránek ukládají pro různé účely do zařízení, ze kterého na naše stránky vstupujete. Pokud soubory cookies povolíte, proběhne vaše návštěva na webu Kytary.cz vždy v dokonalé harmonii s vaším očekáváním.
Tyto soubory cookies jsou pro nás něco, jako jsou pro hudebníky hudební nástroje. Bez nich vám zkrátka nemůžeme pořádně hrát. Abyste mohli využívat kompletní služby našeho webu, musí tyto typy cookies zůstat zapnuté.
Tento typ cookies nám pomáhá sledovat, co se na našich webových stránkách děje, a s jejich pomocí také vyhodnocujeme, jakým způsobem naši zákazníci stránky využívají. Analytické a funkční cookies mohou sledovat například dobu, kterou na webu jako zákazníci trávíte, nebo další webové stránky, které navštěvujete. Díky těmto cookies umíme zahrát na notu, která vám zní nejlépe, a případně podle nich můžeme náš web dále ladit tak, abyste byli s jeho funkcemi spokojení. Informace shromážděné prostřednictvím analytických cookies neidentifikují žádné osoby.
Marketingové cookies používáme proto, aby se vám v prohlížeči zobrazovala reklama, která vás pravděpodobně bude zajímat na základě vašich zvyků při procházení internetového obsahu. Tyto soubory využíváme my nebo poskytovatelé reklam a mohou kombinovat informace shromážděné z našich i jiných webových stránek, které jste dříve navštívili. Pokud se rozhodnete tyto soubory odstranit nebo deaktivovat, může vám nadále zobrazovaná reklama připadat jako dechovka v uších metalisty.