Někteří klasicky zaměření klavíristé si teď možná hlasitě odfrknou. Není přece nic vznešenějšího než rozložit před sebe barokní opus na dvanácti á čtyřkách.
Ale dovedete si představit Paula McCartneyho, jak pod zbytkovým vlivem LSD manicky rýsuje notovou osnovu, aby do ní rozepsal notičky k Let It Be? Spíš ne, že?
Místo toho si nejspíš jen napsal do notesu: C, G, Am, F.
Co ta písmenka znamenají, ví pravděpodobně každý, kdo si v životě aspoň vykal s kytarou. My si ukážeme, jak vypadají na pianu.
Existují dva základní typy akordů: dur a moll. U durových se zapisuje jenom jejich základní tón (C, G, E…), u mollových se za něj přidává „m“ nebo „mi“ (Cm, Gm, Em…). V praxi je od sebe rozeznáte tak, že v durovém akordu uslyšíte první tři tóny písně Ovčáci čtveráci a v mollovém úvod Medvědi nevědí. Typů akordů je bohužel a zároveň naštěstí víc, ale tyhle základní dva vám pro začátek úplně postačí.
Modří už vědí, že rozdíl mezi Ovčáky a Medvědy je jenom v prostředním tónu. Díky tomuto poznatku máte trochu blíž k tomu stát se Eltonem Johnem. Existuje totiž jen dvanáct tónů a každá drobná změna dokáže zcela změnit náladu, kterou akord vzbuzuje. Když se naučíte od každého z dvanácti tónů dur akord (ovčáka), stačí posunout jeho prostřední tón na nejbližší klávesu pod ním a je z něj moll (medvěd). Základní cheat sheet akordů najdete na konci článku. Ale pokud je chcete znát všechny, vsaďte na akordovou knížečku.
No dobře. Teoretickou omáčku jsme dojedli a teď můžeme přejít od ovčáků a medvědů k broukům. U zmiňované Let It Be si stejně jako u mnoha dalších hitů bohatě vystačíte se znalostí čtyř akordů na které už padla řeč: C, G, Am, F.
Ta hraje příslušný basový tón. To je ten v názvu akordu. Ideálně třeba o dvě oktávy (24 tónů) níž. Když ho spojíte s akordem, najednou sebe nebo zpěváka ve vašem okolí obstojně doprovodíte.
Bonusové body dostanete za akord Dm. Ale když ho vynecháte a zůstanete na akordu C, uši to nikomu neutrhne. Nakonec můžete svůj postup vylepšit tím, že vrchní tón G v prvním akordu posunete o oktávu níž. Nebudete muset tolik skákat rukou a bude to znít ještě trochu lépe.
Tak a jedem. Tři, čtyři: “Let - it - be. let it be”...