Slovinsko je pohádková země, ale ne každá pohádka se promítá i do reálného života. Tak tomu bylo i s budováním značky Flight, za nímž stojí možná až nepohádkově obrovský objem tvrdé práce a vášně pro hudbu.
Na přelomu tisíciletí se z ukulele stal fenomén. Jeho popularita se nicméně nerozšířila až tak plošně. Své o tom víme i v tuzemsku. Jen si sami vzpomeňte: kdy jste poprvé slyšeli slovo “ukulele” nebo jej naživo viděli? Nebudeme si nic nalhávat: některé módní věci se k nám dostávají se zpožděním...
Podobné to bylo i ve Slovinsku. Ukulele byla obtížná komodita k sehnání a to, co nakonec někde pokoutně sehnat šlo, nebylo valné kvality. A tak se v hlavě jedné ambiciózní ženy, Juliany Virant, zrodil podnikatelský nápad: budeme si ta ukulele vyrábět sami! Značka Flight se tak roku 2010 objevila ve slovinském obchodním rejstříku. Nutno podotknout, že to byla nejlepší možná chvíle, kdy s podnikáním tohoto typu začít. Uku-mánie v Evropě se totiž rozjela na plné obrátky.
Juliana Virant, pyšná "matka" značky Flight, ve svém přirozeném habitatu slovinské přírody.
Ukulele se přiřítilo na trh Starého kontinentu jako uragán a často bylo obtížné vybrat opravdu kvalitní nástroj. A když už kvalitní byl, tak za nekřesťanský peníz. Matematika pro byznys plán Flightu tak byla jednoduchá: musíme na trh přijít s ukulelemi, která budou kvalitní, cenově příznivá a taky musí mít takovou… třešničku. Nějakou přidanou hodnotu, aby vyčnívala mezi silnou konkurencí, která se v oboru mezitím vybudovala. „Zpočátku byla Evropa doslova zavalena levnými ukulelemi a lidé to považovali za standard. S tím jsme se nechtěli smířit,“ vzpomíná na doby minulé Juliana Kaltakhchan. Onou třešničkou byla odvaha experimentovat s designem nástrojů, jejich tvary, materiály a zpracováním. Mnohá ukulele od Flight jsou taková malá umělecká dílka, kdy jejich těla zdobí půvabné malůvky nebo vyřezávané ornamenty.
Barevná symfonie. Pastva pro ty, co mají rádi originalitu a nechtějí zapadnout v davu. Pro zastánce tradičních barev a designů má Flight také pochopení, nebojte se :)
Produktová nabídka značky je vskutku působivá, na své si přijdou jak začátečníci, tak i pokročilejší ukulelisté. Pro první krůčky s ukulele je ideální řada Natural, která ve své jednoduchosti nabízí vše, co je ke startu potřeba. Vysokou poptávku po špičkových ukulelích zase splňují nástroje série Royal a Princess. Dechberoucí grafické zpracování je typické pro řady Art či Ultra Travel, využití exotických dřev (např. akácie, mango) je pak stěžejním atributem řady Supernatural. Na zaryté rockery se také nezapomnělo – ti se mohou pěkně vyřádit s elektrickými ukuleli Rock Series. A to rozhodně není celý výčet toho, co má zákazník na výběr. V případě tohoto výrobce můžeme s čistým svědomím použít výstižnou frázi "člověk neví, kam se dřív kouknout".
Výrazný podíl na úspěchu má už od samého počátku existence značky její zakladatelka a ředitelka Juliana Virant. Mít skvělé produkty totiž nestačí. Je také nutné je umět šikovně propagovat. Nadchnout třeba i ty, které by po hudebním nástroji zatím ani nenapadlo pokukovat. Dokázat, že s ukulele se dají dělat docela velké věci. Kromě péče o kvalitní produktové portfolio (včetně bohatého příslušenství) se tak Kaltakhchan zaměřila na sociální sítě a budování družné ukulelí komunity, spolupráci s hudebníky, provozování edukačních programů a na vysoce kvalitní klientský servis.
Jak je vidět, dosavadní obchodní strategie se Flightu vyplácí. Dnes je slovinská značka jedním z lídrů evropského trhu v prodeji ukulelí a je na suverénní cestě k tomu, aby se o ní vědělo i daleko za hranicemi našeho kontinentu.
Elektrická ukulele při svém uvedení otřásla trhem, až se z toho zachvělo slovinské pohoří Triglav
Pod stejnou vlastnickou strukturu a vedení jako Flight spadá i další dravec byznysu s hudebními nástroji: kytary a baskytary JET. Ty svou všestrannou kvalitou za překvapivě lidovou cenu ovládly i náš e-shop a moc se u nás – stejně jako jejich menší ukulelí bráškové – na skladě neohřívají :).
Podívejte se, jak hravě obstála ukulele Flight v naší Hodně rychlé recenzi:
Všechny použité fotografie v článku pochází z oficiálních propagačních materiálů značky Flight.